Elk jaar is september de ‘Childhood Cancer Awareness Month’. Wereldwijd wordt er dan extra aandacht geschonken aan kinderkanker. Deze maand helpt om de impact van kanker op kinderen en hun gezinnen die hiermee te maken krijgen, onder de aandacht te brengen. Ook het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie in Utrecht staat hier uiteraard bij stil.
Ambassadeurs
Vandaag brachten Chantal Janzen, Bas Smit, Maan, Robert Doornbos en Sunnery James & Ryan Marciano, ambassadeurs van het Prinses Máxima Centrum, een bezoek aan alle kinderen die op dit moment behandeld worden in het centrum.
Deze dag stond in het teken van #ShineGold, de internationale bewustwordingscampagne voor kinderkanker, waarbij in Europa verschillende gebouwen goud worden uitgelicht en gefotografeerd. Kinderen zijn een kostbaar goed en daarom staat de ‘golden ribbon’ symbool voor kinderen met kanker, voor hun familie, alle zorgverleners en het belang van wetenschappelijk onderzoek.
Durf te dromen
Tijdens de ‘Childhood Cancer Awareness Month’ staat het Prinses Máxima Centrum niet alleen stil bij kinderkanker, maar kijken we ook graag naar de toekomst van kinderen met kanker. Wat zouden zij graag willen worden? Iedereen droomt daar immers van. Ieder jaar krijgen in Nederland ongeveer 600 kinderen de diagnose kanker, waarvan helaas nog steeds 1 op de 4 kinderen komt te overlijden. Voor deze kinderen nemen hun dromen over de toekomst soms even een andere wending, worden onderbroken of zelfs verbrijzeld. In het filmpje ‘Durf te dromen…’ vertellen Luke (17), Yuna (13), Jitte (12) en Jula (7) over hoe zij hun (gouden) toekomst zien. Alle vier hebben ze kinderkanker, maar toch zien ze op hun eigen manier de toekomst met veel vertrouwen tegemoet.