Gevoelens
Als je hoort dat je kanker hebt kun je allerlei emoties ervaren. Gevoelens zijn er niet alleen bij de diagnose, maar ook tijdens en na je behandeling.
Je gevoelens kunnen van links naar rechts gaan. Er kan soms één gevoel heel duidelijk aanwezig zijn maar er kunnen ook meerdere gevoelens tegelijk aanwezig zijn. Soms weet je misschien niet eens zeker wat je voelt of waarom. Maar het belangrijkste om te onthouden is: er zijn geen goede of verkeerde gevoelens. Iedereen ervaart zijn ziekte op zijn eigen manier. Dat is heel normaal.
Je zou bijvoorbeeld het volgende kunnen voelen:
Angst en onzekerheid
Kanker zet je hele wereld op zijn kop en het is niet gek dat je bang bent. In het Máxima proberen we je zo eerlijk mogelijk voor te bereiden op wat komen gaat en je te helpen als je je zorgen maakt. Het helpt om niet te ver vooruit te kijken en bij de dag te leven. Kennis over de behandeling, de bijwerkingen en late gevolgen helpt ook om grip te krijgen op een onzekere situatie. Stel dus vragen, zodat je niet met nare gedachten blijft rondlopen en zeg het als je bang bent. Vaak valt er dan al een last van je schouders.
Verdriet
Het is logisch dat je af en toe verdrietig bent, bijvoorbeeld over je ziekte of over die leuke vakantie die niet door kan gaan. Over veranderingen aan je lichaam of je sociale leven dat op pauze staat. Denk bij zo’n sombere bui aan de dingen waar je blij van wordt en doe die. Bijvoorbeeld chatten of afspreken met vrienden, muziek luisteren, leuke kleren aantrekken of sporten. Of huil eens goed uit, dat kan opluchten. En bedenk: verdriet komt en gaat.
Boosheid en frustratie
Je mag best boos zijn dat jij kanker hebt gekregen. Het is begrijpelijk dat je soms uit je slof schiet tegen je ouders, je broer of je zus. Of dat je geen zin hebt in de arts, de verpleegkundige of de medisch pedagogisch zorgverlener. Daar kun je je schuldig over voelen waardoor je boos op jezelf wordt. Maar probeer een andere uitlaatklep te vinden voor je boosheid. Schreeuw eens lekker of sla eens goed op je kussen. Afhankelijk zijn van anderen of steeds maar goedbedoelde adviezen krijgen, kan zorgen voor frustratie. Het beste is om dan eerlijk te zeggen dat je geen hulp of advies wilt. Wedden dat je je dan al beter voelt! Wat ook helpt, is je een paar minuten op je ademhaling concentreren. Adem langzaam diep in en adem langzaam twee seconden langer uit. Je voelt dan dat je kalmer wordt.
Schuld
Kanker is pure pech, het is dus niet jouw schuld. Waarom zou je je dan schuldig voelen? Toch voelen sommige jongeren zich schuldig om hun ziekte of om het verdriet van hun ouders, broers en zussen. Je bent dus niet de enige. Jij mag voelen wat je voelt, maar probeer er niet in te blijven hangen. Toegeven dat je je schuldig voelt, kan helpen om je schuldgevoel los te laten.
Jaloezie
Uitgaan, sporten, festivals, het zijn dingen die je nu misschien niet mag of kan. Het kan lastig zijn als je broers, zussen en vrienden dingen ondernemen waar jij graag bij zou zijn. Vertel ze dat je dat moeilijk vindt en dat je de volgende keer graag meegaat als je je goed voelt. Of kijk of je een deel van de tijd mee kan.
Eenzaamheid
Omdat niemand voelt wat jij voelt, kan je het idee hebben dat niemand je begrijpt. Misschien zie je je vrienden en klasgenoten minder of mis je de aansluiting, omdat je sneller volwassen wordt. Ook al is je situatie uniek, toch vinden een heleboel mensen dat het helpt met anderen te praten die in hetzelfde schuitje zitten. Kijk niet alleen thuis, maar ook in het Máxima, op M4you of bij de VKKN eens om je heen; er zijn meer jongeren dan je denkt. Het is ook prima dat je je af en toe even terugtrekt en niet gestoord wilt worden.
Pure pech
Kanker is pure pech, het is dus niet jouw schuld.