Is jouw kind patiënt in het Prinses Máxima Centrum? Dan moet je eerst gemachtigd zijn. Meer informatie hierover vind je verderop in deze Q&A. Het machtigingsformulier kun je hier downloaden.
Inloggen in het portaal is mogelijk met DigiD. Zonder DigiD is het helaas niet mogelijk om in te loggen.
Je kunt op twee manieren inloggen met DigiD, via een sms-code of met de DigiD app.
Inloggen met DigiD via een sms-code
Je logt in met jouw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord. Dan ontvang je een code per sms op je mobiele telefoon.
Inloggen met de DigiD app
Met de DigiD app log je met een QR-code. Als je de app nog niet hebt, moet je deze eerst installeren en activeren.
Geen DigiD? Zo vraag je het aan:
- Open internet.
- Ga naar: digid.nl.
- Klik op ‘digid aanvragen’.
- Volg verder de stappen die worden gevraagd.
- Let op: er wordt onder andere om jouw e-mailadres en telefoonnummer gevraagd.
- De brief om DiGiD te activeren ontvang je binnen 5 werkdagen via de post thuis.
- Er is in het Prinses Máxima Centrum nog geen Burgerservicenummer (BSN) bekend van jou of jouw kind. Dan blijft het portaal gesloten.
- Je bent nog niet gemachtigd. Als je het machtigingsformulier nog niet hebt ingevuld kun je nog niet inloggen. Je kunt dit invullen bij de centrale polibalie.
- DigiD kan een storing hebben.
- Heb je de link in favorieten staan? Dan is het raadzaam om de cookies te verwijderen bij de internetopties en/of de browsergeschiedenis/cache te verwijderen.
- Als bovenstaande geen oplossing biedt, raden we je aan om te bellen met de patiënten helpdesk van het UMC Utrecht (088 756 88 90).
- Voor kinderen van 0-12 jaar kun je als ouder/verzorger een machtiging aanvragen. Hoe dat werkt, lees je hieronder.
- Voor kinderen van 12 tot 16 jaar moet het kind de machtiging ook tekenen voor akkoord. Hoe dat werkt, lees je hieronder.
- Vanaf 16 jaar komt de machtiging die eerder verleend is automatisch te vervallen. Vanaf nu heeft alleen het kind toegang tot het patiëntenportaal. Als het kind wilsonbekwaam is, kan de machtiging voortgezet worden tot het 18e levensjaar. Daarna vervallen de machtigingen en kan je alleen als curator of mentor (voorlopig) toegang krijgen tot het portaal van het kind.
Hoe vraag ik een machtiging aan?
Machtigingen gaan middels een formulier. Deze kun je hier downloaden of bij de balie van de doktersassistent op de 2e en 3e verdieping ophalen. Neem het ingevulde formulier, samen met een geldig legitimatiebewijs, mee naar de doktersassistenten. Zij verwerken de machtiging zo snel mogelijk. Zodra deze verwerkt is, kun je via DigiD inloggen in het portaal.
Machtigingen kunnen dus alleen fysiek in het centrum ingeleverd worden, niet per e-mail of post. Dit is voor ieders veiligheid, om zeker te weten dat de juiste mensen toegang tot het juiste dossier krijgen. Voor elke ouder/verzorger die toegang tot het dossier wil, moet deze procedure gevolgd worden.
- Als je het machtigingsformulier nog niet hebt ingevuld kun je nog niet inloggen. Je kunt dit invullen bij de centrale polibalie.
- De afspraken zijn nog niet definitief ingepland door het planbureau.
- Heb je een vraag aan een zorgverlener over medische informatie in het portaal, stuur dan een email aan de verpleegkundig specialisten van jouw afdeling.
- Heb je een vraag over een afspraak in het portaal? De afspraken in het portaal zijn vaak nog niet definitief. Het planbureau neemt contact met je op via brief, telefoon of e-mail zodra een afspraak wel definitief is. Deze informatie is dus leidend. Toch een vraag? Neem contact op met het planbureau via 088 9727272.
- Heb je een vraag over de technische werking van het portaal (inloggen, machtigen, etc.)? Vraag dit aan een balie in het centrum of neem contact op met de helpdesk van het UMC Utrecht via 088 756 88 90 of patientenportaal@umcutrecht.nl
Als het kind wilsonbekwaam is, kan de machtiging voortgezet worden tot het 18e levensjaar. Daarna vervallen de machtigingen en kan je alleen als curator of mentor (voorlopig) toegang krijgen tot het portaal van het kind.
Via het patiëntenportaal
Heb je een herhaalrecept of een jaarrecept in huis?- Ga naar www.prinsesmaximacentrum.nl/nl/patientenportaal
- Kies e-consult en kies ontvanger “apotheek”.
- Maak een bericht, voeg een foto toe van je recept als je dat hebt.
- Wij zorgen dat de medicatie klaar staat als je het wilt komen ophalen.
Heb je nog geen herhaalrecept in huis?
- Ga naar www.prinsesmaximacentrum.nl/nl/patientenportaal
- Ga naar: “Dossier ” > “Medicijnen” > “Herhaalrecept aanvragen”.
- Kies als ontvanger de afdeling waar je onder behandeling bent.
- Vul bij “toelichting” in wanneer je de medicatie wilt komen halen, en noteer bijzonderheden zoals of je kind een sonde heeft.
Zonder toegang tot het patiëntenportaal
Toegang tot het patiëntenportaal kan je aanvragen bij de doktersassistent in het Máxima.Heb je een herhaalrecept of een lopend jaarrecept, dan mogen medicijnen per mail worden aangevraagd bij de apotheek:
Heb je geen herhaalrecept of lopend jaarrecept, dan mag je per mail bij de afdeling waar je onder behandeling bent, een nieuw recept aanvragen:
- Hemato-oncologie: vs-hemato-onco@prinsesmaximacentrum.nl
- Neuro-oncologie: vs-neuro-onco@prinsesmaximacentrum.nl
- Solide tumoren: vs-solide@prinsesmaximacentrum.nl
- Stamceltransplantatie: vs-sct@prinsesmaximacentrum.nl
Om je ervaringen anoniem te verwerken en te vergelijken met andere ziekenhuizen, delen wij je contact gegevens met Expoints. Het gaat hierbij om jouw naam en e-mailadres. Deelname is vrijwillig, je kunt zelf bepalen of je de vragenlijst invult. Als je bezwaar hebt dat we jouw contactgegevens met Expoints delen, stuur dan een mail naar secretariaatzorg@prinsesmaximacentrum.nl. Je wordt dan niet benaderd voor het invullen van deze vragenlijst.
We vinden jouw feedback erg belangrijk. Heb je feedback over het patiëntenportaal? Stuur dan een mail naar patientportaal@prinsesmaximacentrum.nl
Je kunt voorlopig alleen nog een samenvatting van consultverslagen inzien. Dit is een tijdelijke situatie die naar verwachting tot eind april/medio mei duurt. Daarna zijn alle consultverslagen weer compleet in te zien. De samenvattingen van consultverslagen en de informatie bij behandeldoelen, medicijnen en patiëntbrieven kun je vanaf 2 maart wel gewoon inzien.
Goed om te weten is dat consultverslagen absoluut NIET verdwijnen. Ze zijn alleen door de overgang naar het nieuwe elektronisch patiëntendossier tijdelijk niet zichtbaar voor ouders en kinderen, maar WEL voor zorgverleners. Dus mocht je meer dan alleen de informatie uit de samenvatting nodig hebben, vraag dan aan de zorgverlener om dit te laten zien en eventueel aan je door te sturen.
Onze excuses voor het ongemak.
- Medische vragen? Neem contact op met de hoofdbehandelaar of verpleegkundig specialist.
- Vragen over afspraken? Neem contact op met het planbureau via 088 972 72 72.