Deze website maakt gebruik van cookies. We gebruiken cookies om instellingen te onthouden en je bezoek soepeler te laten verlopen. Daarnaast gebruiken we ook cookies voor de verbetering van de website en het verzamelen en analyseren van statistieken. Lees meer over cookies

Laura (12): ‘De KLIK-vragen zijn makkelijk en ook leuk om te beantwoorden voordat ik naar het spreekuur ga’

De familie Smulders klikte in het najaar van 2020 voor het eerst op het KLIK-portaal. Dochter Laura, toen 10 jaar, werd behandeld in het Prinses Máxima Centrum en haar kinderoncoloog informeerde hen over het KLIK-portaal. Sindsdien zijn zij trouwe gebruikers. Vader Rob: ‘Laura heeft nu een of twee controlebezoeken per jaar. Wij vullen de vragen ongeveer een week voorafgaand aan de afspraak in het Máxima thuis in. Met name de vragen over het welbevinden van Laura vinden wij belangrijk. Het is fijn als de arts hier voorafgaand aan de afspraak een beeld van heeft, zodat er rekening mee gehouden kan worden.’

Mentale voorbereiding

Laura vindt het ‘makkelijk en ook leuk’ om de vragen in KLIK in te vullen. Rob: ‘Het is voor haar ook een soort mentale voorbereiding op het bezoek aan het Máxima. Als ouders vinden wij KLIK een prettige voorbereiding op de afspraak met de arts. Omdat er soms wat langere tijd tussen afspraken zit, is het een handige manier om de arts vooraf te informeren over de actuele situatie van Laura.’

Balans opmaken

KLIK is een hulpmiddel om op gestructureerde wijze de situatie van het kind te beoordelen. ‘Het invullen kost weinig tijd. Het zijn tal van vragen, die wij ons niet allemaal periodiek stellen. Daarom is het prettig om voorafgaand aan een afspraak met behulp van KLIK de (volledige) balans op te maken. Zo kan er geen punt aan je aandacht ontsnappen,’ zegt Rob.